onsdag, december 05, 2007

Per Mårts och kanadensisk juniorhockey










Det har väl stått klart ganska länge att Per Mårts är en propp? I gårdagens Expressen hade han ett uttalande som styrker detta. Han är som bekant förbundskapten för småkronorna och skall tydligen ha scoutat de fyra svenska JVM-spelarna (Figren, Hagelin, Kempe och Möller) hemmahörandes i Kanada. Det faktum att han scoutar spelare skall han dock ha beröm för.

Tänk om Bengt-Åke kunde göra samma sak för A-landslaget? Inför OS kan jag visserligen erinra mig att han åkte och scoutade spelare som Zetterberg, Forsberg och Alfredsson. Ungefär som att han var tvungen att se dessa spelare på plats för att veta vad de gick för. Nä, det var uppenbarligen inget annat än en förtäckt semester, betald av förbundet. Fast å andra sidan... Med tanke på hans laguttagningar så kanske dessa spelare inte var givna i laget förrän han såg dem spela?

Nåväl, tillbaka till ämnet. Mårts skall han tydligen ha blivit överraskad av den låga kvaliteten på de tre juniorligorna i CHL (OHL, WHL och QMJHL).
- Så många dåliga hockeyspelare har jag inte sett samtidigt. Där måste de lära sig att överleva.

CHL-lagen omsätter flera miljoner dollar och har publiksiffror som i många fall överträffar Elitserielagen. Det är den liga som fostrat överlägset flest antal spelare till NHL. Det är inte heller någon större skräll att de kanadensiska juniorlandslagen, beståendes av CHL-spelare, kör över de svenska landslagen, år efter år.

Vår egen juniorliga med det coola namnet SuperElit däremot… Där snackar vi hockeyspelare på genomgående hög nivå. Eller?









Mårts
menar också att de kanadensiska juniorligorna är fel väg att gå för svenska talanger och det må vara sant för de många spelare som saknar kämparglöd, inställning och hjärta. För de spelare som besitter dessa egenskaper kan juniorligorna i Kanada vara ett utmärkt komplement till att spela i SuperElit och nöta bänk för ett svenskt seniorlag. Fast det gäller att man är "tuff", för Mårts fortsatte:
- Jag tycker de [tränarna] beter sig väldigt illa. Du och jag vill ha kritik som gör oss bättre. Därborta är det lite macho och en hierarki. Jag vet inte om man ska såga folk hit och dit. Det tror jag inte man blir bättre av.

Tänk er tanken att vuxna svenska män skall få ta emot kritik för sitt undermåliga spel! Nä, fy fan, det är uppenbart att de kanadensiska juniorligorna är en illusion och att de i själva verket är helvetet på jorden.

Tacka vet jag trygga, svenska, SuperElit!

Eller?

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Måste få lov att vara lite petig genom att påpeka att Hagelin spelar Universitetshockey (Michigan) i USA. Han spelar inte i Kanada alltså...

07 december, 2007 22:42  
Blogger Dyll said...

Sant det. Lustigt nog noterade jag det, men i ett annat sammanhang. :-)

08 december, 2007 00:59  
Anonymous Erik said...

Nu råkar ju Mårts säga (vilket också står i ditt inlägg) att man ska ge kritik, konstuktiv sådan. Sedan fortsätter han att säga att tränarna sågar spelarna vilket jag inte skulle knappt skulle kalla kritik och definetivt inte konstruktiv.

17 november, 2009 20:22  

Skicka en kommentar

<< Home